Animera mera

Html 5 är det programspråk som bygger innehållet till det mesta på webben idag och med denna kod kan man göra alla möjliga roligheter. Bland annat kan man skapa animationer. Ja, de flesta sitter inte och knackar kod för att få något att röra sig över skärmen utan man använder olika program där man skapar sin animation och får ut en massa kod som man kan publicera på webben där man önskar.

I utbildningen som digital producent på Medieinstitutet testade vi på ett gratis animationsverkyg på webben som heter Animatron. Det är ett program som är ganska kul att sitta och leka i en stund, men blir man biten av att skapa animationer växer man snabbt ur det.

Jag jobbar till vardags i produktionsprogrammet Articulate Storyline 2 och med hjälp av timeline, triggers och states sätter man upp ganska trevliga animationer direkt i produktionen. Jag älskar ju att illustrera själv och det är riktigt kul att skissa fram något på Wacom-plattan och sätta in det direkt i en digital produktion som ett animerat element.

I Animatron kallade jag mig GUL-produktion och gjorde en liten fabel om hur dromedaren blev en kamel när solen gick ner och studsade på dromedaren (väldigt trovärdigt).

Jag gjorde också ett småspel som går ut på att smälla ballonger så att det regnar ner små djur.

Dromedaren som blev en kamel

Ballongdjur

Här kan ni testa ett småspel jag producerade lite snabbt i Storyline när ändå inspirationen och leklusten var igång. Se till att slänga skräpet i soptunnan och mata gäddan med torskar. 🙂

Spelet med gäddan

 

Kommentera

