Bygga helheter av digitala delar

Film, text, bild och ljud. Många av utbildningens moment har handlat om delar av en produktion men mot slutet av utbildningen har helheten varit i fokus – att sätta samman delarna till en helhet.

Jag har under tidigare år känt mig något spretig i min karriärväg. Jag har liksom inte velat välja ett uttryckssätt utan studerat och jobbat med bild, illustrationer och foto för att kasta mig in i animationstekniker och programmering. Film är alltför roligt för att inte ägna sig åt och att skriva texter har jag fått göra både för böcker, uppgifter och artiklar. Digitala uttryckssätt är inte ett val utan en livsstil 🙂

Min bana började dock som pedagog och pedagogiken är grunden för all produktion jag gör och det är även utbildningens baselement. “Digital produktion för pedagogisk verksamhet” heter utbildningen på Medieinstitutet och jag har fått nytta av och utvecklat vartenda litet sidospår jag kastat mig in på under min slingriga karriärstig.

Ja, jag utbildade mig faktiskt till dramapedagog för många år sedan – ganska analogt i jämförelse med det jag gör nu, men jag ser ändå så många likheter. Det upplevelsebaserade lärandet, att skapa en känsla som motiverar till lärande. Jag har också stor användning för kunskaper om att skriva manus och regissera.

Så här mot slutet av utbildningen fick vi i en mindre grupp uppgiften att sätta ihop en digital produktion som är komplett. Eller egentligen var uppgiften att göra en skiss över en sådan produktion, men med tre mycket ambitiösa studenter blev det så klart en mer eller mindre färdig produkt. Dessutom lät vi den handla om att bygga digital utbildning precis som uppgiften handlade om. Ganska meta va! 🙂

I den digitala produkten har vi samlat ett stort antal länkar som ger en massa matnyttiga tips till den som vill ge sig på digital produktion för lärande. Det är jag som har satt ihop det visuella skalet i Articulate Storyline 2 och använt fria bilder från bildbanken www.pexels.se, som bara visar bilder med CC0, alltså den Creative Commons-licens som är den absolut mest tillåtande. Symbolerna har jag snabbt satt ihop i PowerPoint och fotat av med skärmdumpverktyget Jing (som är gratis att ladda ner). Någon bild hanterade jag i Photoshop. Hoppas du kan hitta något tips i vår kunskapsbank.

Vi som samarbetat kring materialet heter Nina Martinell, Anna Fellström och så jag; Gabriella Fromholt.

Jag tror att du kommer att ha stor nytta av den här produktionen. Mycket nöje!

Lär dig producera för digitalt lärande

Lämna en kommentar