Digitala distansstudier

Att studera på distans kräver disciplin och ett stort eget intresse för ämnet. Man behöver också sätta upp tydliga mål för sig själv. Vad skall jag använda kunskapen till, vad vill jag lära mig, hur skall jag lära mig det?

jag har alltid haft inställningen att det ger mig ett större lärande om jag gör det jag inte kan så när jag får en enkel uppgift att lösa hittar jag på sätt att krångla till den eller försvåra uppgiften. Vill man komma undan med minsta möjliga insats sparar man tid och engagemang, men man lär sig inget.

Utbildningen i digital produktion på Medieinstitutet bygger en hel del på att lära genom samarbete i grupp. Att samarbeta omkring en uppgift när man sitter på olika platser i landet är en utmaning, men vi konstaterar allihop att det har gått förvånansvärt bra.

Vi använder oss av videokonferenstjänsten Google Hangouts där vi “träffas” minst en gång i veckan. Vi använder också chattar, mail och delade dokument för att samarbetet skall flyta på. Gruppkonstellationerna har sett olika ut för olika uppgifter men en hel del arbeten har vi genomfört i den fasta studiegruppen med ca fem medlemmar. Vi konstaterar alla fem att vi känner varandra bättre än många kollegor som vi arbetat med i flera år. Att “träffas” över videolänk ger även ett stort socialt utbyte förutom att det går mycket bra att arbeta kreativt tillsammans. När man delar ett dokument i t.ex. Google Drive kan alla se orden växa fram när någon i gruppen skriver, väldigt praktiskt.

Två gånger per termin ses vi fredag-lördag och lyssnar på föreläsningar, samtalar och visar våra egna eller gruppens framsteg. När vi ses känns det som vi såg förra veckan. Och det gjorde vi ju, på datorn.

Läs en artikel jag skrivit om att kommunicera och samarbeta på distans över videolänk.

de-ses-pa-datorn

Här är en annan artikel som bygger på en intervju av en av de studerande på utbildningen.

gabriella-fromholt-artikel-om-distansutbildning

Kommentera

