Elevator pitch

Du går och funderar på världens bästa affärsidé och fortfarande helt inne i din dröm om framgång och berömmelse kliver du in i en hiss. Precis när hissen skall ge sig av uppåt stoppar en bestämd fot dörrarna och in kliver den person som skulle vara den perfekta länken för att din dröm skall kunna förverkligas. Nu måste du snabbt som ögat förmedla din fantastiska idé så övertygande att personen i hissen dröjer kvar när “pling” hissen nått femtonde våningen och det är dags att gå skilda vägar.

Ungefär så kan man tänka när man gör sitt upplägg för en “Elevator Pitch”. Det handlar om att med entusiasm berätta sin grundidé och varför den skulle bli en succé på marknaden. Konsten är att berätta precis så mycket att åhöraren nappar på idéen blir nyfiken och frågar mer, kanske sätta upp ett timmes möte nästföljande dag.

När vi skulle presentera våra smarta idéer på Medieinstitutet hade en hel panel av inflytelserika branschfolk samlats för att fråga och såga våra planer. Jag blev väl inte helt mosad, faktiskt ganska uppmuntrad även om någon i panelen tyckte att min idé skulle innehålla lite mer spejsade element av nya funktioner. Men jag tänkte bestämt att sagoboken inte heller är ny, men den håller än… om sagan är bra!

Här kan du se en filmad version av min Elevator Pitch – jag ändrade den en del till liveframträdandet…

Här kan du se min demoproduktion med Ny och Fiken som pitchen handlar om.

Demoproduktion Ny och Fiken upptäcker naturvetenskapen

Kontakta gärna mig om du är intresserad av ett samarbete kring liknande produktioner och har kontakter för produktion mot en marknad.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s