Juridik – världens roligaste

Det här är ett roligt ämne! Nej, jag ljög. Jag tycker faktiskt att juridik är öken, men det är faktiskt otroligt viktigt att veta en hel del om upphovsrätt, mönsterskydd, patent och personuppgiftslagen.

I utbildningen fick vi naturligtvis traggla en hel massa om dessa lagar och regler och jag märker att jag nu tvekar till att “plocka en bild från nätet” ens till det privata mailet till syrran. På jobbet har jag blivit en riktig upphovsrättspolis och rensar bort olovliga bilder från varenda PowerPoint.

Personuppgiftslagen är en avancerad historia och det kan vara bra att veta att man faktiskt inte får samla och katalogisera information om människor, användare, elever utan ett tydligt syfte, för att det kan vara bra att ha.

Läs gärna mer om Creative Commons – licensmärkningen som har gjort upphovsrätten SÅ mycket enklare för alla.

Här är CC:s svenska sida där du kan läsa mer.

Kommentera

