Programmera mera

Som mediepedagog kan det vara bra att ha lite koll på html även om man kanske inte nödvändigtvis måste bygga webbsidor från grunden. Framför allt kan det vara bra att kunna läsa lite kod för att förstå struktur och kunna göra enkel webbpublicering.

Efter föreläsningar om programmering i html och CSS fick vi uppgiften att skapa en sida från grunden helt byggt av kod i datorns texteditor (Anteckningar eller Note Book).

Det är faktiskt rätt kul när man kommer igång och fattar hur man skall använda olika taggar och hur de skall skrivas ut och definieras för att webbsidans utseende skall påverkas. men oj vad man glömmer allt några veckor senare om man inte håller igång.

Härom dagen blev jag så trött på mina tråkiga sidor på gladablad.se …en bild överst och text nedanför och så en högerkant med widgets som ingen använder. Jag gillar tidningarnas kolumn-layout bättre. Kolumner går liksom snabbare att läsa än kompakta bredsidestexter och ser mycket trevligare ut dessutom. Jag testade några plugins för att fixa till lite snygga kolumner men det blev inte särskilt bra och var faktiskt ganska meckigt.

Efter att jag samlat mod gav jag mig in i koden och skapade kolumner med hjälp av div-taggar (andra html-nördar vet vad jag menar) och jag blev riktigt eldad. Försökte säkert två timmar att skapa responsiv design med hjälp av media queries, men ack, bara den som har premiumkonto på WordPress kan komma åt CSS:en och göra sådana skojigheter.

Förlåt alla som ännu inte nördifierats. Jag lovar att nästa inlägg skall vara lite mindre tekniskt…

 

 

Kommentera

