Tester och kunskapskontroller

I allt lärande behöver man på något sätt se hur användaren kommer framåt i sitt lärande. Inom digitalt lärande har man ofta tester och uppgifter för att se hur användaren kunskapsprogression ligger till.

Det finns en rad olika frågetyper och uppgifter som kan integreras i det digitala lärandet. En del frågetyper är enkelt mätbara medan andr kräver en mer formativ bedömning av en lärare.

Ja/nej-frågor är enkla att mäta – rätt eller fel, men de ger ofta inte så mycket information om användarens kunskapsnivå. Man kan se tester i ett e-lärande som ett fortsatt lärande som utmanar användaren att applicera sin kunskap på nya situationer, gärna kopplat till sin egen arbetsmiljö.

I testfrågorna presenteras íngen ny kunskap men det kan påminna om användaren om det essentiella i kursen. Ofta används tester också som kunskapscheckar så att deltagaren får visa sin nivå innan genomförd kurs, eller innan ett visst kursmoment.

Här kan du se en lista över en del olika frågetyper och hur de skulle kunna kombineras.

tester-fragetyper

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s